Framtidas system for sjøsikkerhet er på gang. Fire dager i strekk skal 29 virtuelle fartøy fra hele Europa øve sammen. Sikkerhetssenteret Rørvik, fagmiljøet i Ytre Namdal, vil da ha en stor rolle. I det som blir en serie av begivenheter som utspiller seg i sanntid.

– Øvelsene i Rørvik vil bety nye viktig steg for Sikkerhetssenteret. Det mener nautisk leder Helge Hestø Andersen (fra venstre), kursleder Svein Garnes og simulatoransvarlig Thomas Edvardsen. (Foto: Tom Lysø)
– Usedvanlig spennende! Slik oppfatter nautisk leder Helge Andersen, kursleder Svein Garnes og simulatoransvarlig Thomas Edvardsen begivenhetene tirsdag til fredag kommende uke. Da vil 10 nye fullbefarne navigatører daglig gå inn i simulatorene i Rørvik og føre sine fartøy. I to realistiske scenario: Først vest i det Baltiske hav – dernest i den Engelske kanal.
Skipene i øvelsen vil bemannes hos ulike kompetanseaktører i åtte europeiske land. Sikkerhetssenteret i Rørvik er en av lokasjonene. Og den største; med hele fem skipsbroer.
Simulatorøvelsene kommende uke blir første kapittel i en serie stadig mer avanserte operasjoner som er planlagt å fortsette neste år. Gjennom fire bestemte uker.
At så mange som 58 profesjonelle navigatører i ulike land øver med hverandre på 29 simulatorer, er nyskapende i seg selv. Videre vil konklusjoner og ventede løsninger bety den virkelige kursendringen innen skipsfartsindustrien.
Det begynte med radaren …
Historisk var radar det første store skrittet innen tekniske hjelpemiddel. Da fikk navigatøren åpning til å «se» i mørket. Dernest kom AIS; automatisk identifikasjonssystem. Et hjelpemiddel for å unngå kollisjoner, som er selve basisutfordringen i all skipsfart. Et tredje steg var STM; systemet for mellom skips å dele planlagte kurser og ruter.
Men det skal ikke stoppe med dette …
– Serien internasjonale øvelser vil legge grunnlaget for framtidas teknikk og utdanning innen kommersiell skipsnavigasjon. Nå i første runde begynner vi med det grunnleggende; ved at navigatørene skal operere med så få hjelpemiddel som mulig. Deretter, i de planlagte operasjonene gjennom 2018, vil det legges på stadig nye hjelpemidler og teknologi for å stadfeste hvordan dette påvirker sjøsikkerheten, sier nautisk leder Helge Hestø Andersen.
Forskning i stor skala
I praksis vil øvelsene innebære høsting av informasjon og forskning i stor skala. På hver skipsbro vil det være en observatør som loggfører mest mulig av relevante fakta. Også disse skal i sanntid rapporteres inn til en felles base, slik at effekten av hendelsene ute på havet i øvingsområdet dokumenteres. Ut fra dette vil den felles europeiske gruppen få grunnlag i fakta for eventuelt å implementere konkret ny teknikk og bestemte løsninger.
– Avgjørende å få klarhet om innføring av de teknologiske løsningene bringer mer kontroll og ro inn i navigatørrollen. Altså om oppfatningen av situasjonen bedres. Eller om de ulike faktorene skaper mer stress, mindre oversikt og dermed dårligere sikkerhet, framholder Svein Garnes som ansvarlig for feltet «human factors» i øvingsprogrammet.
– Først med det siste!
Fagmiljøet i Rørvik er svært fornøyd med sin rolle og deltakelse i det internasjonale programmet som i høy grad er finansiert gjennom EU.
– Deltakelsen gir økt kompetanse, og betyr at Sikkerhetssenteret vil ligge helt i front innen teknologisk utvikling. Og ikke minst er vi delaktig i arbeid og prosesser som vil påvirke framtidas hverdag for navigatører kloden rundt. Og at dette vil ha stor verdi for våre elever, lokale studenter på fag- og høgskolenivå blir en vesentlig frukt av begivenhetene vi nå går inn i, framholder simulatoransvarlig Thomas Edvardsen.

Det nautiske fagmiljøet i Rørvik med Sikkerhetssenteret i front, vil spille en viktig rolle i utviklingen av framtidas navigasjonsløsninger. Fra venstre simulatoransvarlig Thomas Edvardsen, nautisk leder Helge Hestø Andersen og kursleder Svein Garnes. (Foto: Tom Lysø)